Seventh Day in Korea (Namdaemun market, Bukchon Hanok Village, Insadong, Dongdaemun )


Hai Assalamualaikum, maap naaa lambar update entry utk hari ketujuh nie.. Hal ini demikian keranan akak semacam sibuk jaga anak buah + experiment memasak ayam goreng korean style tuu haa.. Okayy straight to the point, hari ketujuh nie aku pi Namdaemun Market, Bukchon Hanok Village, Insadong dengan Dongdaemun.. Aku pi dengan Zaza and Nick, soo pepagi aku dah whatsapp dorg nak gerak sekali.. Kami pi dlm pkul 9 mcm tuu..

Nak pi sini Namdaemun nie dari tempat aku mmg jalan kaki 7 minit jee.. Amatlah dekat.. Landmark paling senang adalah Shinsaege punya mall.. Haaa, jalan punya jalan kat sinilah aku beli Fatin Amirah punya BTS Jimin si jantung hati tuu.. Tapi aku tak ingat kedai mana, maap naaa sbb Namdaemun Market nie seriously besorr dan harganya boleh tahan murah utk souvenir.. Kalau korg nak beli kerongsang pun murah kat sini, aku beli 5,000won dapat satu kerongsang kecik dan satu kerongsang besauu.. 

Kedai Kerongsang = No.172, 2F, E-lengdang market (tak jumpa tempat pi cari tourist information then tanya, aku pun buat macam tu)

cantik kann ?
Dari Namdaemun Market, kitorg terus pi Bukchon Hanok Village soo kami pi station Hoehyoen kmudian turun Chunmuro kemudian tukar dan turun ke Anguk Station.. Pastu korg keluar Exit 2 dan jalan teruss sehingga menuju kejayaan.. Korg bukak google maps laa, maap naa sbb aku pun kat sesat kat sini.. Entah jalan ke mana ntahh sampai pergi ke Changdeokgung Palace weyhh then aku pergi tanya one ahjushi nie jalan kebenaran.. Dia tunjuk pakai google maps jee kat aku jalan.. He speak rojak jugak like me Korea + English..




Dari sini kitorg jalan kaki pi Insadong Street sebab nak beli beg kat situ pun murahh ~~ Therefore, kitorg pi Anguk Station balik then pergi ke Exit 6.. Nanti korang nampak gambar bawah nie..


Kat sini aku berjaya rembat satu beg atas hasutan Nick dan beg tuu sangat lawa.. Kedai dia dekat dgn Anguk Station tuu, korg jalan straight jee sampai jumpa satu kedai nie mmg khas jual beg sahaja..


Alhamdulillah time nie salji tetiba turun dan hati saya sangat bahagiaaa sbb first time tgk salji turun weyhhh ~~ Mula-mula aku ingat ingat sape laaa yg buang tebiat pergi main kapas tepi jalan niee, marah jgk laa 😆😅 Then Zaza cakap ehh salji laaaa tapi time nie salji kocikkk jooo tak lobat pungg.. Then dari kedai tuu kitorg belok kiri masuk satu street yg aku rasa mmg byk jual souvenir makanan semua.. Kat tepi jalan lagi banyak murah punya souvenir dan aku pi bangunan bawah nie sbb nak beli lempeng dorg yg mcm bentuk tahi.. Aku tak tau laa tapi aku rasa ianya comel >_<

bangunan nie akan ada belah kiri korg naa..

sedapp weyhh dalam dia coklat, hahahaha ~~


Dari sini kitorg gerak pergi Dongdaemun pulakk sbb nak pergi makan Grilled Fish Market.. Nak pi sini, korang kene turun Dongdaemun Staion, soo bukalah apps Subway atau KakaoMetro utk tahu segala atau station mana korang kene tukar.. Dari Anguk Station, korg tukar pi Jongno 3-ga pastu amik line 1 turun Dongdaemun.. Yg nie korang kene amik exit 9 dan jalan straight pastu masuk kiri.. Dah masuk kiri tuu, korang straight jee dan jumpaa satu lorong kecik belah kanan..Haa, masuk lorong tuu kmudian ada kedai first tu yg dia bakor ikan kat luar kedai dia tu HALAL.. 

Biasanya dia akan sapa kita dulu nak pulak dari Malaysia dan kedai nie tutup pukul 5 petang yaa.. Harap maklumm ~ Aku makan Mackerel jee which is only 8,000won dan ikan dia memey kau boleh kongsi 2 org weyh.. Kalau kau beli 2 ikan, kau akan dapat ikan sardin as free service biasanya.. Tapi kalau time korg pi, tak dapat maap laa naa.. 

Time tgh makan nie tetiba jeee snow lebat bak hangg.. Bahagia gilaaa.. lepas makan, kitorg terus pi jalan ke Dongdaemun punya mall, nak pi sini korg kene keluar lorong tadi tapi belok kanan.. Nampak bangunan besar haaa tuu laa jual pakaian byk murah.. Tingkat bawah sekali jual topi dan shawl sajee, tingkat atas byk laa pakaian.. Masa nak lintas pi bangunan besar tu, korg akan nmpak mcm sungai, Haaaaaa, tulaaa Cheonggyecheon Stream ~~ Stream ini agak panjang jugak laa.. Habis shopping nie semua, kami balik lah ke hostel masing2 sebab dah mula rasa capek..

Nie dekat Dongdaemun Plaza

Belakang aku tuu laa Cheonggyecheon Stream bahagian hujung dahh
Tamat sudah entry kalinie, till we meet again.. Saranghamnida 💕💕





Blog Hak Milik Syafirah Addawayyah